onsdag 3 september 2014

Minnesbroderi med blåbär


I somras tillbringade jag mycket tid i familjens sommarstuga. Så det tredje broderiet av sommaruppgifterna blev ett litet minnesbroderi. Uppgiften var att brodera med de traditionella stygnen som representerar den valda landskapssömmen med en ny form eller motiv. Jag valde ju jämtlandssöm.
Broderiet föreställer en vit hink full med blåbär och en liten slinga som symboliserar havet. Pinnen är en solblekt pinne som jag hittade på ett gammalt klapperstensfält uppe i skogen vid sommarstugan. Allt är langettstygn förutom de vita stjälkstygnen. Kanske skulle jag göra en hink med blåbär och en med gula kantareller också?

Broderiet hänger framför en virkad sjal med kärleksknutar som jag gjorde för några år sedan.




De två andra sommaruppgifterna med tema jätmlandssöm kan du se här och här.

2 kommentarer: